Spørsmål og Svar
Står du fast eller trenger svar på noe du ikke finner her? Send en e-post tilsupport@horde.noså hjelper vi deg videre. Du kan også nå oss på 55 90 29 00 (hverdager klokken 08-16)Annet
- E-post: Du kan selv endre e-postadresse i innstillinger i appen, under endre min profil.
- Navn og adresse: Navn og adresseopplysninger er hentet fra Folkeregisteret, og du kan derfor ikke redigere dette selv. Dersom du har endret navn eller adresse i Folkeregisteret og det ikke vises i appen, ta kontakt med support@horde.no, så hjelper vi deg.
- Telefonnummer: Dersom du har fått nytt telefonnummer og ønsker å beholde din eksisterende brukerkonto i Horde, ta kontakt på support@horde.no, så hjelper vi deg.
Horde Plus er datterselskap av Horde, som gjør det enkelt å bruke kunstig intelligens og lage egne AI-assistenter. Du finner mer informasjon om Horde Plus på www.horde.plus
Selv om du har Horde-appen, må du registere egen bruker i Horde Plus for å ta i bruk Horde Plus sine tjenester. Om du ønsker å administrere kundeforholdet ditt med Horde Plus, gjør du dette ved å logge inn i Horde Plus, og gå til Innstillinger. For supporthenvendelser om Horde Plus, send en e-post til support@hordeplus.no
Dersom du har kontaktet oss med en supportsak og du ikke er fornøyd med hvordan vi har løst saken din, kan du sende oss en klage. Vi ber om at alle klager sendes skriftlig slik at vi får et helhetlig bilde av bakgrunnen for klagen, inkludert eventuelle nye opplysninger. Du vil i løpet av tre dager få en skriftlig bekreftelse om at klagen er mottatt og informasjon om forventet saksbehandlingstid.
Dersom saksbehandlingstiden av ulike grunner ikke kan overholdes, vil du få informasjon om dette og innen hvilken frist du kan forvente å få svar. Klager kan sendes via e-post til support@horde.no, merket med "klage". Hvis du foretrekker å sende en klage via post, kan den sendes til: Horde AS Lars Hilles Gate 20A 5008 Bergen.
Dersom du er uenig i hvordan vi har løst klagen din, og klagen gjelder Horde sine konto- og betalingstjenester kan du bringe saken videre til Finansklagenemda. Merk at du først må sende klagen til behandling hos oss da Finansklagenemda kun behandler klager som først er behandlet og deretter omtvistet. Les mer her: finkn.no
App
Ja. Horde er et betalingsforetak med konsesjon fra Finanstilsynet. Ved innhenting gjeldsopplysninger fra gjeldsregister og bankkontoer benytter vi BankID som autentisering. Henting av bankkontoer skjer via Mastercard Open Banking.
Det er for øyeblikket ikke mulig å opprette nye vennelån. Vi beklager ulempen dette medfører. Eksisterende lån fungerer som normalt.
Vennelån er en privat låneavtale som inngås mellom venner, bekjente og familie. Tjenesten i appen gir dere mulighet til å få en nedbetalingsplan, betalingspåminnelser og oversikt over eventuelle endringer dere vil gjøre underveis. Nedbetaling av lånet kan gjøres direkte i appen, eller dere kan registrere nedbetaling gjort utenom. Et vennelån er en juridisk bindende avtale, men ikke formelt sett et gjeldsbrev. Avtalen er mellom dere to – Horde er ikke en part.
Horde tar et gebyr for vennelån-tjenesten, som betales ved oppstart av lånet. Gebyret er beregnet basert på lånets størrelser og lengde, og ved utsettelse eller økning av lånet
Hvis noe endrer seg underveis, kan dere legge det inn i vennelånet. Begge parter må godkjenne endringene. Dere kan endre rente, betalingsdag og gi utsettelse og fratrekk eller mer lån. Dere bestemmer. Det er også mulig å sende påminnelse om at lånet må betales.
Med ditt samtykke kan Horde hente inn din kredittscore og eventuelle betalingsanmerkninger fra Bislab. Dersom du mener at det er feil i din kredittscore eller opplysningene om deg så kan du ta kontakt med Bislab på support@bislab.no.
Gjeldsopplysningene som vises i Horde-appen hentes daglig fra gjeldsregisteret (www.norskgjeld.no). Horde kan ikke endre opplysningene. Om du drar ned skjermbildet inne på «Min gjeld» i appen, blir visningen av gjelden oppdatert med de sist registrerte opplysningene i gjeldsregisteret.
Det varierer noe hvor hyppig bankene rapporterer til gjeldsregisteret, men dersom du nettopp har gjort en nedbetaling eller sagt opp et kredittkort, vil det vanligvis vises riktig innen de nærmeste dagene.
Dersom du fremdeles opplever at opplysningene som vises er feil, anbefaler vi å kontakte banken det gjelder direkte, eller trykke på knappen «meld om feil til banken» inne på gjeldssiden i Horde-appen.
Du kan legge til alle dine brukskontoer i Horde-appen. Det vil si kontoer du kan gjøre betalinger fra, uavhengig av hvilken bank du har.
Ettersom du per i dag bare kan legge til kontoer du kan gjøre betalinger fra, er det dessverre som hovedregel ikke mulig å legge til kontoer som eksempelvis BSU, sparekontoer, aksjekontoer eller kredittkort. Noen banker lar deg likevel legge til slike kontoer.
Vi håper flere kontotyper blir tilgjengelige gjennom Open Banking i fremtiden.
Under "Mine penger" finner du Forbruk. Basert på transaksjonene du har i Horde appen blir ditt forbruk sammenlignet med andre som er i tilsvarende situasjon som deg. Det er per i dag ikke mulig å legge til egne kategorier.
Horde-appen viser gjeld fra gjeldsregisteret, som per i dag omfatter usikret gjeld som kredittkort, forbrukslån, rammelån og faktureringskort. Dette betyr dessverre at det ikke er mulig å legge til eksempelvis boliglån og billån.
Vi skulle gjerne vist all gjeld i Horde-appen, men gjeldsregisteret viser på nåværende tidspunkt kun forbruksgjeld. Vi håper dette endrer seg, slik at vi i fremtiden kan gi deg en mer utfyllende oversikt over gjelden din.
Omstartslån
Ja, du må kunne stille bolig som sikkerhet for å få omstartslån. Hvis du ikke eier bolig, må du søke med kausjonist.
Søknaden behandles vanligvis i løpet av én dag, mandag-fredag. Hvis du har søkt i helgen, eller det er offentlige fridager, kan det ta litt lengre tid.
Ja, så lenge du har en bolig banken kan ta sikkerhet i. Sliter du med en vanskelig økonomi kan refinansiering av lån med sikkerhet i bolig omstartslån være løsningen. Denne typen lån passer for de som har inkasso, betalingsanmerkning, skattekrav og dyre forbrukslån de ikke klarer å betjene. Det er gratis og uforpliktende å søke.
Et omstartslån er et lån der du stiller bolig som sikkerhet for lånet. Det er tilgjengelig for alle som enten eier sin egen bolig eller har noen i nær familie som kan stille med sikkerhet i den boligen de eier.
Våre banker aksepterer ikke pant i aksjeleiligheter eller landbrukseiendommer.
Du kan låne opptil 85% av boligens verdi, avhengig av boligens beliggenhet. I noen tilfeller kan den være lavere.
Ordre i Horde Rewards
Premier omfattes ikke av alminnelig reklamasjonsrett og du kan derfor ikke reklamere eller angre på varen.
Dersom det er feil eller mangel med varen ønsker vi likevel å hjelpe deg hvis mulig. Kontakt oss snarligst på support@horde.no dersom du oppdager en feil eller mangel på varen.
Feil eller mangel på varer sendt fra tredjepart (eksempelvis iPhone) håndteres ikke av Horde, men av tredjeparten.
Dersom du ønsker å returnere en vare ber vi deg om å ta kontakt med oss på support@horde.no så snart som mulig, og senest 14 dager etter at du har mottatt varen.
Dersom du returnerer en vare vil de brukte poengene gå tapt.
Ved bytte av størrelse forutsetter vi at den returnerte varen er i sin fulle stand og helt ubrukt.
Så fort vi har mottatt og behandlet din retur vil du få en oppdatering fra oss. Det kan ta 1-2 uker før vi får behandlet din retur.
Du betaler porto ved retur av varen.
Du er ansvarlig for trygg retur. Pakk varen godt, og ta vare på kvittering for frakt.
Bestillingen din leveres til bostedsadresser innenfor Norge (med Svalbard og Jan Mayen). Forventet leveringstid på bestillinger er inntil 30 virkedager etter at ordren er lagt inn. Vi behandler og sender ut ordre mandag-fredag. Horde tar forbehold om at det kan forekomme økt leveringstid under visse perioder.
Horde sitt merch (gensere og t-skjorter) samt REMA 1000 gavekort sendes fra vårt hovedkontor i Bergen. Andre gavekort sendes digitalt. Har du bestilt iPhone, Playstation eller andre varer, sendes disse direkte fra våre leverandører sine varelager. Horde kan ikke holdes ansvarlig dersom forsendelser er forsinket som følge av forhold hos tredjeparter, fraktselskap eller lignende, eller ved feil eller mangler på produkt levert fra tredjepart.
Horde tar forbehold om at vi kan være utsolgt for enkelte varer. Du vil motta en e-post dersom vi er nødt til å oppheve din ordre. Du vil da få refundert dine poeng.
Bilder i appen skal kun anses som illustrasjoner, og disse garanterer ikke å gjengi produktet eksakt.
Du kan spore pakken din med sporingsnummeret som står oppgitt på sendingsbekreftelsen du mottar på e-post.
Du dekker de direkte kostnadene ved å returnere varer. Direkte kostnader vil være forsendelse- eller transportkostnader, og eventuelle andre direkte utgifter som eksempelvis innkjøp av ny fraktemballasje.
Horde dekker fraktkostnaden (unntak gjelder for retur).
Refinansiering
Refinansiering betyr å ta opp et nytt lån for å erstatte eller legge til et eksisterende lån. Dette kan gjøres for å få bedre vilkår, som lavere rente eller lengre tid til å betale tilbake lånet. Det kan også bety å samle flere små lån til ett stort lån for bedre oversikt og lavere kostnader. Hvis renten på ditt nåværende lån er høyere enn det som er vanlig, kan refinansiering til en lavere rente være lurt for å spare penger.
Refinansiering og forbrukslån
Når du søker lån via Horde, foretar vi en kredittsjekk. Da ser vi om du har betalingsanmerkninger. Har du dette, hjelper vi deg så langt vi kan med tips til tiltak, eller ser om du kan søke lån med sikkerhet i bolig.
Når noen gjør en kredittsjekk av deg, har du alltid krav på å motta et gjenpartsbrev med informasjon om hvem som har bedt om kredittopplysninger og hva som ble utlevert.
Horde innhenter informasjonen fra Bislab, som derfor vil stå som avsender på gjenpartsbrevet. Merk at banken i tillegg foretar en selvstendig kredittvurdering i sin behandling av lånesøknaden din.
Er det feil i kredittinformasjonen, må du ta kontakt med support@bislab.no.
Det varierer fra bank til bank. Noen av våre samarbeidsbanker tar etableringsgebyr, mens andre ikke gjør det. Et etableringsgebyr er en engangskostnad du betaler når låneperioden starter.
Dersom banken tar etableringsgebyr, er det tydelig oppgitt i lånetilbudet. Husk også å se på effektiv rente og totale kostnader når du vurderer tilbudene du får.
Det er helt gratis og uforpliktende å søke. Du betaler ingenting før du har signert og inngått en låneavtale.
Du må være over 20 år for å søke gjennom Horde, folkeregistrert i Norge, og ha bodd i Norge i minst tre år. I tillegg må du ha en pålitelig inntekt. Bankene ser også på din kredittscore, betalingshistorikk og gjeld. Last ned Horde-appen, så får du god oversikt over det bankene vil se etter.
Ja, det kan du! Ta kontakt med oss før du godtar tilbudet, så kan vi endre på nedbetalingsplanen du har fått. Hvis du vil ha kortere nedbetalingstid enn tilbudet viser, kan vi hjelpe deg å regne ut hvor mye du må betale ekstra i måneden for å betale ned lånet til ønsket dato.
Du kan alltid betale ned raskere enn oppsatt nedbetalingsplan. Det er bare å gjøre ekstra innbetalinger på lånet. Ekstra innbetalinger kan gjøres som enkeltbetalinger når det passer, eller som et fast trekk du setter opp i nettbanken din. Det er du som er sjefen! Husk at vi belønner nedbetaling av lån med poeng i Horde-appen. I tillegg er du som har aktivt lån gjennom Horde, automatisk med i alle kampanjer der du kan vinne nedbetalt gjeld.
Hvis du vil endre noe i søknaden, eller har fått tilbud og ønsker å endre på noe, kan du kontakte oss på saksbehandling@horde.no
Rewards
Horde-poeng kan brukes i Rewards i Horde-appen. Bruk dem på alt fra ny iPhone til gjeldsnedbetaling, gavekort eller Horde-hoodie. Enkelte produkter har en begrensning på hvor mange du kan kjøpe i løpet av en toårsperiode.
Opptjente og ubrukte poeng er gyldig i 2 år. Etter dette blir de slettet.
Hvis du sletter Horde-brukeren din, mister du opptjente poeng.
Den du verver må legge til din vervekode når de laster ned appen. I tillegg må de fullføre profilen sin, og hente inn gjeld og kontoer i appen.
Du finner vervekoden din i Horde-appen ved å trykke på "Min Horde" (ikon oppe til høyre) og åpne lenken "Del Horde med venner".
Den du verver må legge til vervekoden din første gang de logger inn i appen, eller innen 72 timer fra de opprettet bruker.